I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, November 16, 2011

Asal Usul Sulaman



Lebat daun si bunga tanjung
Berbau harum bunga cempaka
Seni kita harus disanjung
Menjadi wadah penyatuan bangsa


         Dari rangkap pantun ni, sungguh terang lagi bersuluh menyatakan sebagai bangsa Melayu yang cukup sinonim dengan seni sulaman, maka memang wajarlah kita semua mendokong harta peninggalan nenek moyang kita dan seterusnya  mengembangkan lagi seni kebanggan kita.


Hari ini kita cerita sedikit mengenai sejarah seni menyulam ini.


     Teknik sulaman dan seni jahitan serta kebanyakn fiber dipercayai berasal dari negara Timur dan Timur Tengah. Dahulukala, kaum primitif menyedari kaedah menjait yang dulu-dulu digunakan untuk menyambung kulit binatang boleh dipertingkatkan dan diperindahkan dengan seni menjahit.


      Tahun 1964, fosil seorang pemburu sejenis reptilia spesis adik beranik buaya yang dikenali sebagai Cr0- Magnon dijumpai di tepi sebuah sungai di Vladimir, Rusia. Ape yg bestnye, dari pakaian bulu-bulu pemburu ini, hinggalah ke topi dan tak lupe boots yang dipakai penuh dengan jahitan sulaman tangan baris-baris manik warnaivory dalam bentuk melintang. So? Beads embroidery? You bet!!!


       Bagi orang Cina di kawasan Siberia, seni sulaman bermula dari tahun 5000 dan 6000 BC. This fellow – Mosaics from Byzantium, 500 A.D plak menggambarkan sulaman pada pakaian dengan benang sutera, batu2 berharga dan disertai dengan mutiara.

Gambar menunjukkan contoh asas sulaman manik versi awal.

0 comments:

Post a Comment